Khamis, 14 April 2016

CERITA TENTANG E DAGANG




1.  Pengenalan

1.1.              Sejarah E-dagang
Sebelum wujudnya E-dagang, Perdagangan tradisional memerlukan seseorang pelanggan itu untuk pergi ke lokasi peniaga yang menawarkan barangan atau perkhidmatan yang diperlukan. Bagi Peniaga pula, mereka untuk menjual barangan atau satu perkhidmatan, mereka perlu mencari satu lokasi untuk dijadikan tapak perniagaan mereka, meletakkan barangan atau menyediakan perkhidmatan di lokasi itu dan seterusnya menunggu pelanggan untuk datang mencari mereka.
Dunia perniagaan yang semakin sengit memerlukan peniaga terus berdaya saing dengan peniaga yang lain, mereka perlu terus mencari cara untuk mempertingkatkan cara bagi memenuhi keperluan pelanggan mereka (Ahmad, Abdul Rani, & Mohd Kassim, 2009).





1.2.              Definisi E-dagang
E-dagang didefinisikan sebagai satu proses perdagangan diantara organisasi atau individu secara eletronik digital (Laudon & Laudon, 2012).
  




1.3.              Kategori E-dagang

E-dagang dapat dikelaskan kepada enam kategori:
                        I.        Antara peniaga dengan peniaga (business to business/B2B)
-Ini merupakan kategori E-dagang pada skala terbesar dimana tiada pembabitan pengguna atau individu, transaksi berlaku pada jumlah yang besar dari segi kuantiti mahupun nilai.

                       II.        Antara peniaga dengan pengguna (business to consumer/B2C)
-Kategori ini merujuk kepada E-dagang secara talian yang menjual produknya kepada pengguna,

                      III.        Antara pengguna dengan pengguna (costumer to costumer/C2C).
- kategori ini merujuk kepada transaksi secara talian antara dua pengguna, secara umumnya transaksi ini berlaku pada satu platform yang disediakan oleh pihak ketiga seperti bank.


                    IV.        Antara pengguna dengan peniaga (costumer to business/C2B)
- Contoh yang mudah bagi kategori ini adalah diantara jurufoto yang menjual gambar yang diambilnya kepada firma yang akan menggunakan gambar tersebut sebagai medium pengiklanan atau sebagai gambar latar pada laman sesawang firma tersebut,
                     V.        Antara peniaga dengan firma awam (business to administration/B2A)
-B2A merupakan transaksi diantara peniaga dengan satu firma awam, contohnya pembayaran lesen perniagaan kepada pihak  Dewan Bandaraya negeri.
                    VI.        Antara pengguna dengan firma awam (consumer to administration/C2a).
-kategori ini merupakan satu transaksi diantara pengguna atau pelanggan dengan satu firma awam, sebagai contoh diantara individu yang membayar saman yang diterimanya secara talian kepada bahagian trafik  Polis DiRaja Malaysia.


2.  Kepentingan E-dagang dalam perniagaan

Felke-Morris (2013) dan Standing, Standing & Love (2010) menerangkan kepentingan E-dagang dalam perniagaan seperti berikut.
2.1.              Mengurangkan kos secara keseluruhan
Kepentingan E-dagang yang memberi impak terbesar dalam perniagaan adalah keupayaannya untuk mengurangkan kos secara keseluruhan. E-dagang  membolehkan peniaga menjual produk atau perkhidmatannya tanpa memerlukan kos pembinaan satu premis yang dilengkapi perabot yang berkaitan untuk memaparkan jualan. Seterusnya menjimatkan kos belanja untuk kemudahan-kemudahan yang berkaitan seperti bekalan eletrik, air, pekerja untuk menjaga barangan dan lain-lain.
2.2.              Mengurus-tadbir maklumat dengan berkesan.
E-dagang dapat membantu pemilik perniagaan untuk menguruskan maklumat dan data yang berkaitan dengan lebih efektif. Data-data seperti maklumat produk, bilangan unit produk yang ada, malahan maklumat yang berkaitan dengan pelanggan seperti rekod urusan jual beli dan latar belakang pelangkan dapat disimpan, diurus dan dirujuk dengan cepat dengan penggunaan E-dagang.
2.3.              Menigkatkan kadar kepuasan pelanggan.
Laman interaktif e-dagang yang menghubungkan antara pelanggan dengan perniagaan tertentu dengan memberi maklumbalas kepada pelanggan secara effektif. Trend pembelian dan kekerapan pelanggan berinteraksi membolehkan peniaga membuat keputusan yang lebih tepat berkaitan penambahbaikan perniagaan dan juga menjangkakan trend pembelian pelanggan pada masa hadapan.

2.4.              Memberi kemudahan kepada pelanggan
E-dagang memberi kemudahan kepada pelanggan untuk mengakses mereka hajati tanpa had masa. Siang atau malam, hari bekerja atau cuti umum. Batasan geografi juga tidak terpakai kepada penggunaan E-dagang dimana pelanggan di Malaysia boleh mengakses barangan yang dijual di negara yang lain seperti Indonesia, Amerika mahupun Republik Nauru.


2.5.              Memberi pilihan kepada pelanggan
Dengan E-dagang, pelanggan juga kini mempunyai kemudahan untuk membandingkan kepelbagaian dan harga barangan diantara dua atau lebih peniaga untuk menilai sesuatu produk berdasarkan harga,kualiti atau kelebihan tertentu yang ditawarkan oleh tiap-tiap peniaga dan memilih produk yang diingini mengikut citarasa pelanggan.






3.  Penggunaan E-dagang secara global

Penggunaan E-dagang secara global dapat dilihat daripada 3 faktor yang mempengaruhi perkembangannya iaitu perjanjian global antara negara, tingkah laku strategik firma usahawan dan inovasi teknologi (Wu & Agarwal, 2015).

3.1.              Perjanjian global antara negara
Dengan peranan World Trade Organization(WTO). Negara-negara dibawah organisasi ini telah memainkan peranan dengan mematuhi peraturan dan perjanjian dibawah WTO untuk memberi komitmen dalam mengamalkan perdagangan diantara negara tampa sekatan dan diskriminisasi. WTO telah memperkenalkan satu persefahaman dagangan yang berkaitan dengan E-dagang seperti trade in services  dan TRIPS (trade-related aspects of intellectual property rights). (Wikipedia, 2015).

3.2.              Tingkahlaku Strategik Firma
Dengan kejayaan beberapa perniagaan berasaskan E-dagang seperti alibaba.com, eBay.com dan Amazon.com, firma-firma lain seluruh dunia cuba untuk mengikuti jejak langkah firma yang telah berjaya ini dimana mereka juga cuba mengadaptasi E-dagang ke dalam strategi pembanguna firma masing-masing. Mereka melihat peluang yang cerah dan pasaran yang luas dalam E-dagang merupakan satu langkah yang perlu diambil untuk mengekalkan daya saing firma masing-masing.

3.3.              Inovasi Teknologi
Mengadaptasikan inovasi teknologi memberi faedah kepada firma dalam usaha untuk mendapat kuasa daya saing yang tinggi dalam pasaran antarabangsa. Ianya menjadi satu aspek yang penting dalam prestasi dan strategi suatu firma.




4.  Tahap kepenggunaan E dagang

Pengaruh e-dagang mula berkembang kepada perniagaan dan perkhidmatan sengan pesatnya di Malaysia. Di Malaysia, perkhidmatan e-dagang dapat kita lihat melalui perkhidmatan dan barangan yang disediakan. Antara perkhidmatan yang boleh kita lihat ialah dari segi ubat-ubatan, pakaian, tempahan tiket, muzik, laman web, buku dan sebagainya.
Mengikut kajian yang dibuat di Malaysia, didapati bahawa terdapat peningkatan dalam urusniaga melalui e-dagang di mana terdapat peningkatan yang mendadak dari tahun 1998 yang hanya berjumlah RM 76 juta kepada RM 361 juta pada tahun 1999, jangkaan yang dibuat pada tahun 2000 dianggarkan akan meningkat kepada RM 1.14 juta. (berita Harian, 21 Julai 2000).
Di Malaysia, gaya hidup berbelanja dengan menggunakan kad kredit telah lama mendapat tempat. Keadaan ini adalah bersesuaian dan menjadi faktor penyokong kepada jualan secara e-dagang dari segi kaedah pembayaran bagi pengguna di Malaysia.
Di Malaysia juga, perkembangan penggunaan internet telah mula meningkat daripada tahun 1995 yang hanya berjumlah 42,000 pengguna kepda 600,000 pengguna pada awal tahun 1999.
Menurut kaji selidik Euromoney 2015, perdagangan elektronik (E-dagang) dijangka akan terus mencatatkan pertumbuhan yang memberangsangkan walau berhadapan ketidakstabilan ekonomi negara dengan unjuran bakal melebihi RM 1.9 bilion di Malaysia menjelang 2016.
Pada tahun 2015 ini, dikatakan penggunaan e-dagang mampu memberi peluang kepada syarikat untuk berkembang serta memasuki pasaran tempatan. Di anggarkan dalam tempoh 12 bulan akan datang, terdapat lima trend utama yang dijangka berlaku dan membentuk masa hadapan perbelanjaan dalam talian di seluruh dunia.
E-dagang telah mengalami  era menarik dengan evolusi pantas dan inovasi teknologi. Dengan adanya peningkatan peralatan mudah alih ini telah membuka ruang baru dan menarik untuk peruncit untuk mendekati pelanggan mereka.
Melalui e-dagang ini juga dilihat dapat menggalakkan rakyat Malaysia bersemangat untuk menggunakan inovasi mudah alih yang menunjukkan kematangan pengguna tempatan.
Disamping itu juga, penggunaan e-dagang akan terus berubah dengan integrasi inovasi lebih kreatif dalam peralatan mudah alih. Trend-trend tersebut akan dimanfaatkan oleh perniagaan di Malaysia, disamping mampu merangsang dan membentuk pasaran e-dagang yang merupakan pertumbuhan kritikal untuk ekonomi di Malaysia.
Namun demikian, menurut kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, sektor e-dagang di Malaysia pada masa kini masih belum di manfaatkan sepenuhnya walaupun telah mengalami perkembangan yang ketara. (Bernama, 29 Jun 2015).
Nilai e-dagang dijangka akan berkembang dan meningkat daripada RM 53 bilion kepada RM 72 biliaon menjelang akhir tahun 2015. Pada masa kini, dianggarkan kira-kira 70 peratus penduduk di Malaysia telah dan mempunyai akses kepada jalur lebar. Ini membuktikan penggunaan e-dagang di Malaysia kian berkembang dan penggunaan yang semakin meningkat.




5.  Cabaran dan halangan penggunaan e dagang

E-dagang merupakan sebuah sistem yang diwujudkan bagi memudahkan pengguna tidak kira pengguna tersebut sebagai pembekal, pengurus, pembeli, pelanggan, dan sebagainya untuk menjalankan urusan seharian tanpa kerumitan (Kleinrock, 2008). E-dagang sememangnya amat berguna kepada seseorang yang mementingkan urusan yang telus serta cekap selain dapat menjimatkan kos dan masa (Park, 2010). Penggunaan e-dagang tidak hanya tertumpu kepada soal perniagaan semata-mata, malah ianya turut melibatkan urusan seharian seperti pembayaran bil utiliti, cukai, saman, dan sebagainya. Pengguna yang menggunakan sistem e-dagang ini akan dapat kelebihan yang ditawarkan kepada pengguna edagang. Antara kelebihannya ialah ia dapat menjimatkan masa serta kos (Park, 2010). Pengguna dapat mengelakkan kesesakkan seperti di kaunter perkhidmatan yang disediakan terutama ketika hendak melakukan urusan pembayaran bil, saman, cukai, dan sebagainya dengan hanya menggunakan sistem e-dagang yang disediakan. 

 Namun begitu, e-dagang yang merupakan sebuah teknologi baru tidak terlepas dari cabaran yang ditempuh dalam usaha untuk dikembangkan dan digunapakai oleh orang ramai. Cabaran dan rintangan yang dihadapi ini berlaku diserata dunia dan termasuk di Malaysia. Tidak semua sesebuah teknologi yang diperkenalkan disambut baik oleh sesetengah masyarakat. Terdapat sebahagian yang berminat dan menggunakan perkhidmatan tersebut atas urusan kerja dan aktiviti seharian.
 Malaysia yang merupakan sebuah negara yang sedang membangun turut mengalami perkembangan yang rendah berhubung dengan sistem e-dagang ini.  Kebanyakkan organisasi yang menawarkan sistem ini kepada pelanggan mereka masih lagi di peringkat awalan dan memerlukan banyak masa untuk diterimaguna sepenuhnya. (Mehrtens, Cragg, & Mills, 2001) mendapati bahawa tidak semua organisasi bercenderung ke arah menerima guna e-dagang. Hal ini membuktikan bahawa e-dagang masih lagi dalam peringkat awal perkembangan dan cabaran ini semestinya akan membantutkan perkembangan e-dagang pada masa hadapan. Sekiranya pihak organisasi kurang mengambil inisiatif terhadap perkembangan sistem e-dagang ini, maka perkembangan dan penggunaan edagang juga akan perlahan.

Cabaran yang dihadapi di negara luar sedikit sebanyak memberi kesan terhadap perkembangan e-dagang di Malaysia. Hal ni demikian kerana, perkembangan dari negara luar akan memberi impak yang positif terhadap penggunaan e-dagang di Malaysia memandangkan masyarakat di Malaysia selalunya dikategorikan sebagai masyarakat yang lambat menerima sesebuah teknologi baru atau dipanggil ‘majoriti lewat penerimaan’ lebih-lebih lagi di kawasan pedalaman (Mahendhiran, Han, & Goon, 2010). Masyarakat di Malaysia amat sukar menerima terus sesebuah teknologi baru tanpa adanya bukti atau perkembangan yang positif dari negara luar akan kejayaan sesebuah teknologi baru yang digunapakai. Hasil kajian yang telah dijalankan oleh (SKMM, 2010) mendapati, pengguna lebih gemar untuk membeli di kedai atau pasaraya iaitu sebanyak 66.3 peratus berbanding membeli di Internet atau secara atas talian. 

Selain itu, pengguna juga masih lagi berasa kurang yakin dan risau terhadap sistem keselamatan edagang. Perkara ini akan menimbulkan perasaan kurang percaya pengguna untuk menggunakan sistem e-dagang. Ianya terbukti apabila sebanyak 59.1 peratus pengguna kurang percaya dan sebanyak 58.7 peratus pula merasakan kurang selamat terhadap pembelian menerusi on line ( (SKMM, 2010).   Sehubungan dengan itu, hal ini akan menjadi cabaran buat perkembangan edagang di Malaysia memandangkan ianya telah diperkenalkan secara rasminya sejak lebih sedekad yang lalu menerusi MSC pada tahun 1998 oleh mantan Perdana Menteri pada ketika itu iaitu Tun Dr. Mahathir Mohamad. E-dagang merupakan salah satu aplikasi perdana yang diberi penekanan oleh pihak kerajaan untuk dikembangkan dan diperluaskan penggunaanya di kalangan penduduk setempat. Pihak kerajaan sedar akan kepentingan perkembangan tersebut dengan memperuntukkan sejumlah peruntukan yang besar dalam RMK-8, RMK-9, dan RMK-10. 

Selain itu, Prasarana dan infrastuktur kini giat dibangunkan bagi memudahkan perlaksanaan yang menyeluruh ke segenap tempat dan kawasan. Kemudahan yang disediakan ini akan tidak memberi erti sekiranya ianya tidak dimanfaatkan dan digunakan semaksimum mungkin oleh masyarakat. Cabaran dalam mendidik pengguna untuk menggunakan sesebuah teknologi baru seperti e dagang ini bergantung kepada strategi yang digunakan oleh pihak kerajaan. Pihak kerajaan perlu lebih menekankan kepada ilmu yang sewajarnya disemai terlebih dahulu sebelum seseorang individu tersebut mahir dan boleh menggunakan sistem e-dagang tanpa adanya rasa bimbang dan tidak yakin.   Rintangan dan halangan yang di hadapi untuk melaksanakan penggunaan edagang ini juga banyak dibahas dan dijadikan subjek kajian oleh penyelidik yang lain. 

Di Malaysia, terdapat beberapa halangan dan cabaran yang telah dikenalpasti sebagai halangan dalam melaksanakan e-dagang keseluruhannya. Halangan tersebut seperti faktor sosio ekonomi, isu kebudayaan, dan akhir sekali ialah e-kesediaan atau e-readiness (Poong, M. Talha, & Eze, 2007). Menurut Pong et al(2007) lagi, terdapat faktor yang dapat menentukan perkembangan edagang yang menyeluruh sekiranya faktor tersebut dapat dilaksanakan dengan baik. Antara faktor tersebut ialah menarik pengeluaran global, melindungi perniaga baru, menarik dan pengekalkan perniagaan dan pelanggan, menghasilkan sumber manusia yang berkemahiran, menyokong dasar kerajaan, peraturan, dan infrastruktur maklumat berkualiti tinggi. Faktor berkenaan mampu menjana perkembangan yang positif dan dapat memberi manfaat yang berguna kepada masyarakat dan negara. Namun ianya akan menjadi penghalang andai faktor tersebut gagal dilaksanakan (Poong et al, 2007).   
Dalam melaksanakan e-dagang, ianya tidak hanya tertumpu kepada penggunaan sesebuah mesin atau komputer sahaja. Malah e-dagang melibatkan banyak fasiliti dan infrastruktur termasuklah Internet berkelajuan tinggi Kemudahan asas tersebut dilihat menjadi nadi utama dalam menentukan perkembangan yang pesat terhadap penggunaan e-dagang. Namun, ianya akan menjadi sia-sia andai kelengkapan tersebut masih lagi tidak mampu dipenuhi dan ini secara tidak langsung akan memberi kesan terhadap perkembangan e-dagang itu sendiri. Pembangunan dan perancangan dalam IT semakin giat direncanakan dan diaplikasikan dari segenap sudut. Kini, banyak negara telah mula menitikberatkan pembangunan infrasturktur dan fasiliti terutama dalam bidang ICT bagi menghadapi dunia siber yang semakin mencabar pada masa yang akan datang kelak.    
Menurut Poong et al(2007) pembangunan pelan IT yang paling ditekankan sehingga kini ialah e-dagang. E-dagang telah mula menjadi perhatian dunia apabila ianya telah dikenalpasti menjadi penggerak utama ke arah pertumbuhan pesat ekonomi sesebuah negara. Peningkatan dalam eksport dan import sebenarnya akan meningkatkan juga perniagaan dan potensi ekonomi yang lebih baik bagi sesebuah negara. Keterbatasan dalam menyediakan pelan dan struktur bagi memenuhi kehendak dan keperluan e-dagang akan mempengaruhi dan memberi kesan terhadap pertumbuhan e-dagang. Sehubungan dengan itu, terdapat beberapa faktor yang berkaitan dengan halangan dalam mengembangkan penggunaan e-dagang ini, antaranya ialah berkenaan dengan fasiliti dan infrastruktur seperti penyediaan perkhidmatan telekomunikasi jalur lebar. Ketidakcukupan perkhidmatan telekomunikasi jalur lebar merupakan faktor utama dalam menjadi penghalang dan kekangan terhadap perkembangan e-dagang dalam sesebuah negara, bagi memenuhi keperluan maklumat dalam laman sesawang kepada pelanggan, perkhidmatan Internet jalur lebar berkelajuan tinggi amat diperlukan. Hal ini demikian kerana, maklumat dan informasi yang berkaitan dengan sesuatu produk atau perkhidmatan perlu disediakan oleh pembekal. Pengguna akan mendapat maklumat tersebut menerusi laman sesawang dan ini akan memberi impak yang positif apabila pengguna turut melakukan proses pembelian dan kegiatan perdagangan menerusi Internet.   
 Akses Internet yang mahal menjadi penghalang sesebuah organisasi perniagaan dan para pelanggan untuk mencari maklumat atau info berkaitan dengan produk Para peniaga dan pelanggan akan menghadapi masalah sekiranya kos bagi mengakses Internet melibatkan kos yang tinggi. Malah, ianya turut akan membantutkan perkembangan khasnya e-dagang kerana asas utama dalam sistem e-dagang adalah Internet. Sekiranya kos bagi Internet mahal atau tinggi, ianya pastinya akan menyukarkan banyak pihak. Selain itu, ianya juga menjadi penyumbang kepada halangan untuk membeli sesuatu produk atau perkhidmatan menerusi Internet (Poong et alI 2007).







6.  Faktor-faktor pendorong penggunaan e dagang

Syed Shah Alam (2009) menerangkan diantara faktor yang mempengaruhi penggunaan E-dagang di kalangan usahawan di Malaysia adalah seperti  faedah yang nyata atau perceived benefits, kos implementasi penggunaan E-dagang ke dalam struktur perniagaan,  tahap kemahiran dan pengetahuan dalam telekomunikasi eletronik, faktor tekanan luar dan tahap sokongan daripada kerajaan.
Syed Zamberi Ahmad et al (2014) telah memilih satu model yang lebih tepat untuk menerangkan faktor-faktor yang mendorong penggunaan E-Dagang dikalangan usahawan seperti yang dilihat pada rangka kerja Persekitaran Teknologi-Organisasi (Tornatzky & Fleischer, 1990). Dimana ianya juga  turut selaras dengan pendapat ciri-ciri pembahruan rogers (2003) yang menekankan ciri-ciri dalaman dan luaran dalam mempertimbangkan persepsi  konteks yang dapat yang mempengaruhi penggunaan E-dagang. Faktor-faktor itu adalah:
                                              I.        Konteks Teknologi
                                             II.        Konteks Organisasi
                                            III.        Konteks Persekitaran






6.1.              Konteks Teknologi
Faktor ini meliputi teknologi yang baru dan belum diperolehi retapi relevan kepada usahawan serta teknologi yang telah sedia ada dimiliki oleh usahawan itu, contohnya jumlah dan kadar unit komputer yang dimiliki oleh firma usahawan itu menentukan keupayaannya untuk mengadaptasi penggunaan E-dagang. Ianya lebih kepada pandangan atau jangkaan usahawan kepada teknologi e-dagang itu dari 3 aspek iaitu

6.1.1.   Jangkaan faedah relatif
Meliputi faedah yang dijangkakan kesan daripada penggunaan e-dagang dalam perniagaan seperti peningkatan jualan dan keuntungan, pengurangan kos, penambahbaikan dalam perkhidmatan pelanggan, dan pembangunan dalam operasi pemasaran produk.

6.1.2.   Jangkaan keserasian
Jangkaan keserasian merupakan had firma usahawan mengadaptasikan e-dagang ke dalam perniagaanya dimana keserasian e-dagang yang dapat diselarikan budaya, nilai-nilai yang diamalkan dan cara kerja yang dipraktikkan dalam firma usahawan tersebut. (Grandon & Pearson, 2004)
6.1.3.   Jangkaan kerumitan
Jangkaan kerumitan merupakan had firma usahawan itu menanggap e-dagang menjadi terlalu rumit untuk diaplikasikan. Kerumitan ini adalah berpunca dari had yang wujud dalam firma usahawan itu sendiri seperti had kemahiran pekerja dan had pengurus-tadbir dan kemahiran teknikal usahawan itu sendiri




6.2.              Konteks Orgaisasi
Ini merujuk kepada langkah-langkah yang diambil oleh suatu organisasi seperti skop firma, saiz firma dan pengurusan usahawan itu. Terdapat dua faktor yang berkaitan dengan konteks organisasi iaitu:
                         I.        Pengetahuan mengenai E-dagang itu sendiri
                        II.        Sikap dan pendekatan pengurusan usahawan itu terhadap E-Dagang

6.3.              Konteks persekitaran
Merujuk kepada faktor persekitaran firma usahawan itu menjalankan perniagaannya, biasanya lebih tertumpu kepada faktor persekitaran luaran yang mempengaruhi industri usahawan itu secara signifikan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan